|
|
De oude haven in het noorden van Gent wordt tijdens de komende tien tot vijftien
jaar omgetoverd tot een volledig nieuw stadsdeel aan het water. Waterwegen en Zeekanaal
NV en het Stadsontwikkelingsbedrijf AG SOB hebben recentelijk officieel de handen in
elkaar geslagen voor het eerste gedeelte van dit project. In het voorjaar van 2010
volgt de officiële start van het project op terrein.
De omgeving van de drie oudste dokken (Achterdok, Handelsdok en Houtdok) in Gent
moet getransformeerd worden tot een moderne woonwijk met parken, handel en publieke
dienstverlening.
Met ongeveer 1.200 nieuwe wooneenheden op het programma ligt de klemtoon binnen dit
nieuwe stadsdeel op wonen. Dit wordt aangevuld met lokale kleinhandel, publieke
dienstverlening, kantoren en recreatie.
Als waterwegbeheerder is Waterwegen en Zeekanaal NV uiteraard nauw betrokken bij dit project.
De samenwerking tussen het Stadsontwikkelingsbedrijf AG SOB en Waterwegen en Zeekanaal NV is
voor de eerste ontwikkelingen op terrein essentieel.
In het voorjaar van 2010 start de uitvoering van het project op terrein met de renovatie van
de kaaimuur aan de oostzijde van het Handelsdok. In dit deelproject is ook de bouw van een
aanmeermogelijkheid voor woonboten voorzien. Zo wordt niet alleen wonen aan het water,
maar ook wonen op het water mogelijk gemaakt.
Bijna tegelijkertijd zal ook gestart worden met de constructie van de eerste van drie
voetgangers- en fietsbruggen. De stad Gent, het Stadsontwikkelingsbedrijf AG SOB en Waterwegen
en Zeekanaal NV zijn het erover eens dat het nieuwe stadsdeel geen eiland mag worden.
Het water in een stad kan geen grens of afscheiding zijn. Integendeel, het water kan een
verbinding vormen tussen de Gentse stadskern en het nieuwe woongebied. De drie nieuwe fiets-
en voetgangersbruggen moeten op terrein voor deze link zorgen: 2 lange bruggen van 110 meter
over het Handelsdok, en 1 korte meter over het Achterdok. Voor de eerste brug aan het Stapelplein
is de bouwvergunning al verworven. Deze brug wordt deels gefinancierd door het Europese
Interreg IV A-project ‘Revitalisering Oude industriehavens’.
De drie bruggen bepalen in belangrijke mate het beeld en de identiteit van de Oude Dokken.
Daarom hebben het Stadsontwikkelingsbedrijf AG SOB en Waterwegen en Zeekanaal NV de ontwerper
via de Open oproep-procedure van de Vlaamse Bouwmeester geselecteerd. Uit de wedstrijd kwam
het Parijse bureau Feichtinger Architectes als winnaar naar voren. De jury prees in hun ontwerp
‘de verbluffende soberheid, continuïteit en slankheid’.
Waterwegen en Zeekanaal NV en het Stadsontwikkelingsbedrijf AG SOB zullen in de toekomst
naast deze deelprojecten ook nog voor andere werkzaamheden binnen het project Oude Dokken
samenwerken (renovatie kaaimuren Houtdok,…).
Met dank aan Claudia Van Vooren
Communicatieverantwoordelijke W&Z,
afdeling Bovenschelde
|