|
De Dender
stroomt van het Waalse naar het Vlaamse Gewest: van Henegouwen
langsheen Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen om te Dendermonde
uit te monden in de Schelde. De betrokken instanties, op de eerste
plaats de gewesten, stippelen tot vandaag echter hun beleid voor
de rivier eerder onafhankelijk van elkaar uit. De werkgroep ‘Dender’
van Grenzeloze Schelde wil zich, in samenwerking met Natuurpunt
en Centrum De Waterkant, inzetten voor een meer integrale en grensoverschrijdende
bekkenaanpak zoals die ook door de Europese Unie wordt voorgestaan
en wil grensoverschrijdende informatie, contacten en samenwerking
tussen de verschillende instanties bevorderen.
Interregionale verkenning met het oog op een gezamenlijke
langetermijnvisie
Een eerste stap in de vernieuwde samenwerking tussen de milieu-
en natuurverenigingen en geïnteresseerde burgers in beide landsdelen,
was de informele kennismaking met en beleving van de Dender op
20 en 21 augustus 2007(*).
Tijdens een tweedaagse fiets- en boottocht van Ath tot Geraardbergen
verkenden en bespraken een 100-tal vertegenwoordigers van overheidsinstanties
(bestuurders en ambtenaren), natuur- en milieuverenigingen en
geïnteresseerde burgers uit het Vlaamse en Waalse Gewest gezamenlijk
de gehele loop van de Dender.
Deze verkenning vormde ook het begin van een hele reeks info-,
ontmoetings- en studieactiviteiten in 2007 en 2008 waarin de ‘Langetermijnvisie
voor de Dender’ centraal staat.
Hieronder de belangrijkste aandachtspunten:
Stagnerende waterkwaliteit
Blikt men terug naar de situatie van 15 tot 20 jaar geleden, dan
valt in Vlaanderen de grote positieve evolutie van de waterkwaliteit
op. Van een ‘open riool’ evolueerde de Dender tot het waterkwaliteitsniveau
‘aanvaardbaar tot goed’. Hetzelfde geldt ook
voor de meeste zijlopen van de Dender, zoals de Bellebeek.
Maar de laatste jaren wordt vastgesteld dat de waterkwaliteit
stagneert, waardoor de doelstelling om ‘viswaterkwaliteit’ te
behalen niet wordt gerealiseerd.
Aquafin spendeerde de laatste 15 jaar nochtans 230 miljoen euro
aan waterzuiveringsinfrastructuur in Geraardsbergen, Galmaarden,
Zandbergen, Ninove, Aalst en Liedekerke. Ook de bedrijven staken
veel energie en geld in eigen waterzuivering.
De komende 5 jaar zouden deze aanpassingen er moeten voor zorgen
dat het thans gehaalde percentage van 67 % zuivering van de huishoudelijke
afvalwaters in de Denderstreek kan opgevoerd worden tot een zuiveringsgraad
van 80 %.
Voor de resterende 20% ligt de bal in het kamp van de gemeenten.
De aansluiting van riolering op collectoren en ook de verder uitbouw
van het rioleringsnetwerk vallen onder hun bevoegdheid.

In Wallonië kleurt het plaatje iets grijzer:
de biologische kwaliteit van de Oostelijke Dender is matig, die
van de Westelijke Dender is slecht en op de gekanaliseerde Dender
werd een matige tot slechte kwaliteit gemeten (periode 2000-2002).
RWZI Bilhée (IPALLE)
Integrale benadering
De Vlaamse overheid werkt tegen eind
dit jaar een integraal bekkenbeheerplan af om
de diverse functies van de Dender verder te ontwikkelen en op
elkaar af te stemmen in samenwerking met alle betrokken wateractoren.
Opvallend is dat in het ontwerpplan weinig aandacht gaat naar
de afstemming met het stroomopwaartse deel van de Dender in het
Waalse Gewest. Het beheer van de Waalse Dender heeft nochtans
belangrijke invloed in het stroomafwaartse Vlaanderen: waterkwaliteit,
overstromingsrisico’s, natuurontwikkeling, scheepvaart, …
Bekkencoördinator Annelies Sevenant
Aan Waalse zijde doet men nieuwe pogingen inzake een integrale
benadering van de Waalse Dender via de heroprichting van het
‘Contrat de rivière Dendre’ (‘Riviercontract Dender’).
Maar ook hier voorlopig geen afstemming met Vlaanderen…
Waterbeheersing
De Dender is altijd al een grillige rivier geweest. De Kelten,
die in de 5de tot de 3de
eeuw voor Christus in de Denderstreek woonden, noemden de rivier
‘Tanera’, wat wil zeggen ‘de woelige, de bruisende’.
Meestal kennen we de Dender echter als een ‘luie’
rivier.
De Dender is voor 91% afhankelijk van de regen, zij is een typische
‘regenrivier’ met grote debietschommelingen
en een groot verval. Als het overvloedig regent, kan het debiet
oplopen tot 100 m3/s en wordt
de Dender de snelst stromende rivier van Vlaanderen. Vroeger trad
de Dender in de winter buiten haar zomerbedding en werden de laaggelegen
meersen bevloeid. Nu is de Dender eerder bekend om haar overstromingsgevaar.
Doordat er minder water in de grond dringt (door bebouwing, industrialisatie,
wegenbouw en drainage van weilanden), vloeit meer water sneller
af naar de Dender. Ook de extremere weersomstandigheden dragen
hun ‘druppeltje’ bij.
In droge periodes komt er weinig water in de
Dender. Het debiet loopt terug tot 0,4 m³/s, wat wil zeggen
dat het water praktisch stilstaat.
In die droge periodes kun je de Dender bijna vergelijken met een
hele rij meertjes vol stilstaand water, van elkaar gescheiden
door 13 sluizen en stuwen. Zonder die sluizen en stuwen zou de
Dender onbevaarbaar zijn: zij houden het waterpeil voldoende hoog
zodat scheepvaart mogelijk blijft.
Dit soms lage debiet heeft ook een grote invloed op de waterkwaliteit
(lozingen worden minder verdund). Langdurige droogte en warmte
in de zomer kunnen tevens leiden tot onvoldoende zuurstof in het
water, met vissterfte tot gevolg.
Algemeen wordt aanvaard dat de rivier meer ruimte
moet krijgen om schade bij overstromingen te beperken. Naast buffering
van het overtollige water moet vooral aandacht gaan naar het systematisch
ophouden van het water op alle niveaus (poelen, beken, stuwen),
meer indringing van het water in de bodem, een vertraagde afvoer
en het behouden van een voldoende diepe waterkolom. Deze aanpak
schept natuurlijk ook nieuwe kansen voor de natuurontwikkeling.
Vissen in de Dender – Natuurontwikkeling
– Zachte recreatie en Toerisme
De verbeterde waterkwaliteit zorgde voor een aanzienlijk
ecologisch herstel en de terugkeer van de vissen. In 2006 werden
op de Vlaamse Dender 27 vissoorten vastgesteld.

Maar zuiver water alleen is niet voldoende. Voor een verdere verbetering
van de natuurwaarden van de Dender zal volgens Natuurpunt de kanalisatie
met verharde oevers die er op vele plaatsen nog is, moeten omgekeerd
worden.
Nu reeds heeft de vallei van de Dender, zeker het gedeelte Ninove
- Ath, een uitgesproken groen karakter onderbroken door relatief
kleine en geconcentreerde stedelijke kernen. Stroomopwaarts Aalst
treft men langsheen de Dender ook belangrijke bosgebieden aan,
zoals het Osbroek, de Gerstjens, de Wellemeersen en de Kapellemeersen.
Uitbreiding van meer natuurlijke oevers, moeraszones en rietkragen
kan de planten- en dierenrijkdom doen toenemen en is ook bevorderlijk
voor de aan belang winnende zachte recreatie (hengelsport, wandelen,
fietsen, varen, natuurbeleving).



Het uitstekende fietspad langsheen bijna de gehele Dender maakte
van de Dender één van de belangrijkste fietshoofdassen
in ons land.
Op Waals grondgebied tussen de gewestgrens en Lessines betekent
een strook van circa 10 km die - vooral bij regen - minder goed
berijdbaar is, een grote rem voor het grensoverschrijdend karakter
van het fietspad.

Bevaarbaarheid
Ook bij de Vlaamse waterwegbeheerder WenZ en de Waalse MET zijn er plannen. De verhoging van de draagkracht voor scheepvaart tussen Aalst en Dendermonde van 600 naar 1350 ton en de vernieuwing van verschillende kunstwerken zouden het vrachtvervoer per schip afwaarts Aalst moeten stimuleren. Een logisch gevolg van de toegankelijkheid voor grotere schepen zou de inplanting van overslagcentra zijn. Worden deze aan elkaar gekoppeld? Zo ja, waar zullen die overslagzones komen?
Opwaarts Aalst is het goederenvervoer per schip van en naar Wallonië echter marginaal geworden. Tussen Aalst en Geraardsbergen kunnen schepen van 300 ton varen, in Wallonië zal dit pas kunnen als er gebaggerd wordt (in 2008?). Tien jaar geleden was de Waalse Dender even diep als de Vlaamse. Via een vicieuze cirkel van aanslibbing, geen onderhoud en minder scheepvaart, werd de verwaarlozing van en bijgevolg aanslibbing in de Dender steeds groter.
Uiteindelijk opteerde het Waals Gewest er de laatste jaren voor de Dender over haar gehele loop uit te baggeren. Een hoog kostenplaatje, dat hoeft niet gezegd, maar wellicht verantwoord teneinde ook de toekomstige overstromingen te vermijden.
Maar welke gevolgen hebben al deze werken op de hoeveelheid water? Wat zal het gevolg zijn van de baggerwerken in Wallonië op de wateraanvoer (en dus overstromingsgevaar) naar Vlaanderen toe?
Integratie van water in de stad
De aanwezigheid van water heeft dikwijls een cruciale rol gespeeld bij het ontstaan en de bloei van onze historische steden. Waterwegen waren de eerste belangrijke handelswegen. Vandaag kan water in de stad als een echte troef uitgespeeld worden, waarbij de beleving van de burger centraal staat.
Terwijl in sommige steden de binnenwateren werden overwelfd of dichtgegooid, was de Dender steeds prominent aanwezig in de steden die ze doorkruiste. Nooit werd ze weggestoken onder de grond, zodat vervuiling en lozingen direct waarneembaar waren voor de bevolking.
De laatste decennia is de waterkwaliteit in de Dender sterk verbeterd, nu wordt de herwaardering van ‘water in de stad’ en de stedenbouwkundige integratie van de Dender ook een feit. Wonen aan het water is (opnieuw) een must, vele projectontwikkelaars spelen daar dan ook gretig op in.

In Geraardsbergen (vernieuwing van de kaaien), Ninove (brug ’t
Oeversteksken), Denderleeuw (Schiptrekkersbrug) en Dendermonde
(project ‘De Dender loopt’) zijn er al mooie realisaties
die de bruisende Dender integreren in haar omgeving. In Aalst
staan grootse plannen op stapel.
Daarenboven beschikken vele Dendersteden over een rijk historisch
erfgoed dat vaak in de directe nabijheid van de Dender gelegen
is en ermee verbonden is. Niet onbelangrijk voor een toekomstige
(her)waardering van de Denderomgeving…
Nog vele vragen onbeantwoord
De meer informele ontmoeting en
verkenning van 20 en 21 augustus krijgt een formeel vervolg op
een eerste info- en debatavond op 20 november 2007.
Meer info volgt later.
(*)
De studiedagen op 21 & 21/8/07 waren een organisatie
van Grenzeloze Schelde en
haar werkgroep Dender, in samenwerking met De Milieuboot,
Natuurpunt en De Waterkant,
met medewerking en/of steun van de Dendergemeenten, de Vlaamse
overheid
en het Waals Gewest. |
|