Op woensdag 25 september organiseerde Grenzeloze Schelde i.s.m. de Stad
Kortrijk en De Milieuboot een studiedag over de impact van de aanpassingen
aan de Leie in de stad Kortrijk. Een verslagje...
Wat oorspronkelijk een zuiver waterbouwkundige ingreep was, werd meer en meer
een stedelijk verhaal. De knappe herinrichting van de Leie-oevers in Kortrijk
is een illustratie van hoe functionele infrastructuurwerken en stadsvernieuwing
kunnen samengaan. Een doordacht ontwikkelingskader maakt een mix van stedelijke
functies langs het water mogelijk, met aandacht voor beeldkwaliteit. De Leiewerken
hebben ervoor gezorgd dat de Leie terug een centrale plaats krijgt in de stad.
De Leie 'maakt de stad' en brengt Kortrijk verder tot leven, ze doet dienst
als motor voor nieuwe ontwikkelingen en voor stadsvernieuwing.
Een stukje geschiedenis
Kortrijk, een van de oudste steden van België, is ontstaan langs de Leie.
De naam Kortrijk gaat terug op de Latijnse naam van de stad Cortoriacum.
Deze benaming betekent 'nederzetting gelegen aan de bocht van de rivier'.
De rivier heeft steeds een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de stad.
In de middeleeuwen verloopt de scheepvaart langs de Broeltorens, vandaag de enige
overblijfselen van de oudste stadsvestingen. De noordelijke aftakking van de Leie
geeft het Buda-eiland zijn vorm.
|
|
Op bovenstaande kaart uit 1641 is de groei van Kortrijk
duidelijk te zien. De stadsmuren zijn uitgebreid en een netwerk aan stadsgrachten
en omwallingen takken aan op de Leie.
|
Op deze kaart uit de periode 1912-1919 is zichtbaar dat de stad verder is gegroeid.
De meeste stadsmuren zijn gesloopt, de omwallingen
werden gedempt.
Omwille van overstromingsproblemen en in functie van scheepvaart wordt de
noordelijke Leie-arm verlegd (blauwe lijn). Hierdoor wordt het Buda-eiland dubbel
zo groot. Het oude tracé wordt gedempt (gele lijn) en als boulevard 'Dam' aangelegd.
|
|
|
De Leiewerken - doortocht Kortrijk
Na jaren van plannen start Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) in 1997 de werken
aan de Leiedoortocht in Kortrijk. Het centrum van Kortrijk vormt tot dan een flessenhals
in het waternetwerk.
Het project 'Leiewerken - Doortocht Kortrijk' beoogt een verbreding en verdieping
van de Leie, een verhoging van de bruggen en drie grote bochtafsnijdingen
(zie schets hiernaast). De Leiewerken kaderen binnen het Europese
Seine-Scheldeproject, dat als ambitie heeft het Seinebekken met het Scheldebekken
te verbinden voor binnenscheepvaart met een laadvermogen tot 4400 ton.
|
Sinds de jaren '90 tot heden vormen creatieve
processen een bepalende factor bij het concreet vorm geven van de Leie-doortocht.
De waterwegbeheerder W&Z, intercommunale Leiedal en Stad Kortrijk zijn
de motor achter dit proces. Via workshops en diverse studies worden kwalitatieve
insteken gegeven die vandaag zichtbaar zijn op het terrein.
|
Unieke kans voor het stedelijk landschap
De Leiewerken vormen een unieke kans om een nieuw stedelijk landschap
te creëren. De verbreding van de Leie van 17 m naar 32 m en de verhoging van
de bruggen van 4 m naar 7 m boven het wateroppervlak betekenen een andere
ruimtelijke beleving. De Leiewerken - doortocht Kortrijk brengen een nieuwe
schaal in de stad, die anders ervaren wordt.
De Stad Kortrijk wil echter geen nieuwe autostrade door haar stad, met schepen van 185 m lang
(± 2 voetbalvelden) en een 6-tal meter hoog. Dus tracht ze in de Leiewerken
een meerwaarde te vinden voor de stad, namelijk: hoe kan elke euro die geïnvesteerd
wordt in een technische ingreep ook van betekenis zijn voor de stad en haar inwoners?
Dit vraagt een mentaliteitswijziging, gevoed door veel overleg en een breder nadenken.
Ter illustratie de evolutie van het ontwerpen van de kades:
|
|
|
Zo grijs en verloederd de kaders er vroeger bijlagen... |
Conceptschets i.s.m.
Jordi Farrando: resoluut kiezen voor een andere vormgeving waarbij voetgangers
en fietsers een royale boulevard van 8 m krijgen en de wagen teruggedrongen wordt |
|
... zo fris en monter zien ze er vandaag uit.
Hierdoor ontstond een nieuwe publieke ruimte in contact met de Leie die op vandaag
intensief wordt gebruikt. |
Bruggen vormen het nieuwe stadsbeeld
De impact van de Leiewerken op het stadsbeeld is niet te onderschatten.
Niet minder dan 7 nieuwe bruggen (in principe zelfs 8 tot 9) worden over de Leie
gebouwd. De stad koos ervoor om het functionele aan het esthetische te koppelen.
Bij het ontwerpproces van de nieuwe bruggen werd heel wat aandacht besteed aan
kwaliteit en architectuur. Iedere brug kreeg een eigen karakter en nam zo haar
positie in het bestaande stadsweefsel op. Stuk voor stuk bepalen de nieuwe bruggen
het stadsbeeld.
Bij het ontwerp van de Collegebrug werd geopteerd voor een lichte en open structuur
waardoor deze omgeving een open karakter krijgt. Deze brug slingert zich over de Leie
tussen enerzijds de Diksmuidekaai en anderzijds het uiteinde van de IJzerkaai en
doet dienst als voetgangers- en fietsersbrug die er mee moet voor zorgen dat scholieren
van het Sint-Amandscollege en de toekomstige scholen veilig de school bereiken.
|
Overleie (op linkeroever) heeft heel wat te lijden
gehad onder de Leiewerken. Nu het stof stilaan gaat liggen, biedt de Leie
heel wat kansen voor deze stadswijk. Nieuwe ontwikkelingen worden maximaal
betrokken op de Leie en sites worden onderling met elkaar verbonden.
Door het realiseren van nieuwe groene zones en zachte verbindingen wordt
de Leie 'binnengetrokken' in de wijk.
|
Nieuwe plekken voor de stad
Nu het stof van de Leiewerken gaat liggen en Kortrijk zijn rivier
terug kan omarmen, dient zich een uitermate boeiende uitdaging aan. Hoe kunnen de
vrijgekomen terreinen langs de rivier zo goed mogelijk ingevuld worden? Welke
stedenbouwkundige en architecturale kwaliteit zullen deze ontwikkelingen uitstralen?
De antwoorden hierop zullen voor de komende decennia het beeld bepalen van de Leieboorden.
De ontwikkelingen zullen niet alleen het gezicht van de stad mee vormgeven,
ze bieden ook een unieke groeikans. De stad wenst hierbij duidelijk de kaart te
trekken van wonen, maar zeker niet uitsluitend. De stad wil een mix van stedelijke
functies mogelijk maken langs het water.
De Leiewerken deden in tussentijd al dienst als motor voor stadsvernieuwing.
In 2003 werd het Buda-eiland erkend als Vlaams stadsvernieuwingsproject. De wijk
Overleie volgde in 2012. Met stedelijke middelen, steun van Vlaanderen en met diverse
partners worden diverse hefboomprojecten gerealiseerd. Beide stadsdelen worden maximaal
op de Leie betrokken waardoor ze meer dan ooit deel worden van een nieuw stedelijke
landschap.
Voor meer info over de stadsvernieuwingsprojecten,
klik hier.
|
|
Restpercelen langs de Leieboorden gaven de kans om
ook ruimte voor recreatie en beleving te voorzien. De bouw van deze sportkooi
en ook een skatebowl zijn illustraties van nieuwe verblijfsruimtes die zich
enten op de rivier.
|
Zuurstof voor de stad
Kortrijk heeft vanouds weinig groen in haar stadscentrum.
Door de Leiewerken, maar ook door het wegtrekken van grootschalige economische
activiteiten komen grote percelen vrij. In deze zones wordt bewust gekozen voor
het realiseren van kleinschalige entiteiten waartussen kleine pleinen en groenzones
worden gecreëerd. Ze vormen aangename fiets- en wandelverbindingen binnen
de wijk en sluiten ook aan op bestaande verbindingen in de binnenstad.
Zowel bij het ontwerp van de bruggen als bij de landschappelijke aanleg werd
een maximale openheid nagestreefd. Hierdoor gaan deze groene zones deel uitmaken
van een wijds stedelijk landschap.
Beleef de Leie
Wie langs de Leieboorden flaneert ziet dat Kortrijk een nieuwe
aanblik kreeg. De kwaliteit van de architectuur, de extra groenzones,
de verschillende nieuwe functies, zoals vrijetijd, cultuur, horeca,... zijn extra's
voor de wijk en de stad. Buda Beach is een oase van groen om te rusten, te sporten,
te feesten. De skatebowl biedt de jongeren de mogelijkheid om zich uit te leven.
Binnenkort opent het Vlasmuseum zijn deuren. De sportkooi bij de Noordbrug,
de nieuwe aangelegde kaden, de groene zone op de top van het eiland, enz...
zijn prachtige plekken om de Leie van nabij te beleven. Deze troeven stralen
ook af op de aanpalende wijken. Wonen wordt er aantrekkelijker. De toekomstige
projecten moeten deze beleving langs de Leieboorden versterken.
De Leiewerken hebben ervoor gezorgd dat de Leie terug een centrale plaats krijgt
in de stad. Een plaats waar iedere Kortrijkzaan trots op is en die de bezoeker
uitnodigt nog eens terug te keren.
Met dank aan Maarten Gheysen, stedenbouwkundige Intercommunale Leiedal, die ook
op de studiedag van 25 september
de presentatie 'De rivier maakt de stad' gaf.
Een fotoverslag van de studiedag kan je
hier bekijken.
|