|
De aanwezigheid van water heeft dikwijls een cruciale rol gespeeld bij het ontstaan
en de bloei van onze steden. Waterwegen waren de eerste belangrijke handelswegen.
Vandaag wordt water in de stad als een echte troef uitgespeeld, waarbij de beleving
van de burger centraal staat.
Overal in Europa herovert het water meer en meer de stadscentra.
Ook in Vlaanderen gaan de steden op zoek om de waterlopen opnieuw in het
stedelijk weefsel te integreren. Een aantal voorbeelden.
Klik op de steden voor een snelle link naar de info:
Antwerpen,
Wetteren,
Gent,
Oudenaarde,
steden aan de Leie,
Dendersteden,
Brugge,
Vilvoorde Watersite,
Lier,
Leuven,
Mechelen,
Diest,
Hasselt,
Tongeren aan de Jeker,
Bilzen.
|
Simulatiebeeld Droogdokkenpark (Van Belle & Medina) ©Architectura
|
|
Het Eilandje, een overview
|
|
Simulatiebeeld toekomstige wijk Nieuw Zuid ©
Studio Associato Secchi Vigano
|
ANTWERPEN
Verschillende stadsvernieuwingsprojecten die de link van de stad met de rivier
moeten herbevestigen zijn in Antwerpen - wereldhavenstad aan de Schelde - gerealiseerd
of staan er op stapel.
Project Onze Kaaien
Antwerpen koestert ambitieuze plannen om de Scheldekaaien en de ruime omgeving
ervan opnieuw aan te leggen. De hoofdreden voor het project is de stad beveiligen
tegen mogelijke overstromingen. Daarvoor moeten in de eerste plaats de kaaimuur
verstevigd en de waterkering verhoogd worden. Maar de stad grijpt deze noodzakelijke
ingreep aan om die openbare ruimte te doen uitgroeien tot een populaire wandelzone en
toeristische trekpleister. Het project Onze Kaaien bundelt dus de krachten om van de
kaaien een veilige en kwalitatieve publieke ruimte aan het water te maken.
Het Eilandje
Het Eilandje is een voormalige, karaktervolle havenbuurt in het noorden van
Antwerpen. De stad wil dit stadsdeel met zijn bijzonder rijke geschiedenis omvormen
tot een bruisende stadswijk aan het water. Sinds 2000 zijn bv. de kaaien rond de Oude
Dokken ingericht als aangename verblijfspromenade, vertelt het Museum aan de Stroom,
kortweg het MAS, er het verhaal over de stad, de stroom, de haven en de wereld, werd
in het Willemdok een jachthaven uitgebouwd en werd in het Kempisch dok een sociale
haven geopend, een nieuwe locatie voor de (woon)boten die vroeger in het Lobroekdok
lagen. De ontwikkeling van nog een aantal wijken op het Eilandje staat op het programma.
In het zuiden van Antwerpen komt een nieuwe, duurzame woonwijk
die aansluit op de stad en uitziet op de Schelde. Ook voor de Linkeroever
staan projecten op stapel om dit stadsdeel extra leven in te blazen.
Op de website van de stad Antwerpen
leest u meer over de stadsvernieuwingsprojecten.
Op www.onzekaaien.be
leest u meer over het project Scheldekaaien.
|
Het marktplein wordt achter de kerk doorgetrokken tot
aan de Schelde. Op die sokkel wordt een terras aangelegd
dat mooie uitzichten biedt over de stroom.
Een voet- en fietsbrug trekt deze nieuwe verbinding
door tot Overschelde.
|
WETTEREN
Vandaag gaapt tussen de Markt van Wetteren en de Schelde het verlaten bedrijventerrein
De Witte. Over enkele jaren is dat niet langer het geval. Het stadsvernieuwingsproject
Wetteren aan de Schelde geeft aan deze unieke plek een nieuwe invulling. Een publiek
terras met spectaculaire uitzichten op de stroom wordt een ontmoetingsplaats voor
Wetteraars en toeristen. Kantoren en woningen maken het tot een aangename plek voor
werken en wonen aan het water.
Meer info >>
|
De Scaldissluis, met glazen sluiswachterhuis, op
Oude Beestenmarkt moet tegen 2015 werken.
|
|
Muide-Meulestede-Afrikalaan
|
|
De komende jaren moeten de Oude Dokken de modernste
wijk van Gent worden met het 'brochettemodel' van Rem Koolhaas.
|
|
Waalse Krook
|
GENT
In Gent zijn er verschillende plannen en projecten rond de waterlopen in de binnenstad.
Een korte intro:
Heropening Nederschelde
In Gent wordt de historische samenvloeiing van Leie en Schelde hersteld en komt
er een rechtstreekse verbinding tussen het stadscentrum en de oude Sint-Baafssite.
Om dit te realiseren wordt de gedempte Nederschelde, ook de Reep genaamd, tussen
het Bisdomplein en de Nieuwbrugkaai ter hoogte van de Scaldissluis opnieuw opengelegd.
De Nieuwe Voorhaven
Met het project De Nieuwe Voorhaven wil de Stad Gent de beschermde industriële
site rondom de oude havenloodsen aan het Voorhavendok herontwikkelen. Daarbij worden
nieuwe woningen ingepast en krijgen de oude katoenloodsen een nieuwe bestemming. Bij
de ontwerpen gaat bijzonder veel aandacht naar het openbaar domein rond de loodsen.
Situering op kaart >>
Nieuw Leven in de Oude Dokken
De komende tien tot vijftien jaar wordt de omgeving van de Oude Dokken omgebouwd
tot een nieuw stadsdeel aan het water, een gigantisch project. Naast 1300 tot
1500 nieuwe woningen komen er in dit gebied tussen de Dampoort en de Muide heel
wat groene en open plekken, recreatie, kantoren en publieke voorzieningen, zoals
een school, een sporthal en een wijkbibliotheek.
De projectwebsite
www.oudedokken.be bundelt alle belangrijke informatie over de Oude Dokken.
UCO-site wordt plek voor sociale economie en buurt
De voormalige UCO-site wordt de komende jaren vernieuwd tot een knooppunt voor
sociale economie, een wijkpark en allerlei buurtfuncties. De Lieve - een kanaal
dat vanaf 1251 van Gent, beginnend bij het Gravensteen, naar het Zwin bij
Damme gegraven werd - loopt dwars door de UCO-site heen. Delen van dit kanaal
zijn beschermd. Het is de bedoeling om de Lieve zoveel mogelijk open te leggen
en op bepaalde plaatsen van zachte oevers te voorzien.
Waalse Krook
Tegen 2015 krijgt Gent er dankzij het stadsvernieuwingsproject Waalse Krook -
aan de Nederschelde en de Ketelvest - een moderne en aantrekkelijke buurt bij.
In het huidige projectvoorstel wordt het middelpunt van De Krook een multimediale site.
Hier moet een centrum komen waar kennis en cultuur zowel op de klassieke wijze
(drukwerk) als op hoogtechnologische dragers worden verzameld, bewaard, ontsloten
en gebruikt.
Meer info over stadsvernieuwingsprojecten in Gent >>
OUDENAARDE
|
Toekomstbeeld van de Scheldekop
|
In Oudenaarde is de Schelde de rode draad door alle stadsvernieuwingsprojecten.
De Schelde bracht de stad welvaart, maar is sinds de rechttrekking in de jaren
60 ook een barrière tussen twee stadsdelen, het centrum en Pamele.
Het eerste stadsvernieuwingsproject De Ham is in volle ontwikkeling.
De gedempte Scheldearm is omgetoverd tot een stedelijk park 'De groene Rivier'.
Naast enkele privé-ontwikkelingen langs de stadsboulevard werden sociale
woningen opgetrokken. Het bouwblok wordt nu langs de Schelde afgewerkt met een hotel
en private appartementen. Het voorliggende Jan van Pameleplein zal in 2014 aangelegd
worden.
Het tweede stadsvernieuwingsproject Scheldeboorden/-kop is tweeledig.
De oevers langs beide zijden van de Schelde worden opnieuw opgewaardeerd en heraangelegd.
Door de herinrichting van de Scheldeboorden worden deze betrokken bij de stedelijke
activiteiten én krijgen ze ook een sterk groen karakter. Het parkeren wordt
geclusterd in parkeerhavens en zo komen de boorden vrij als wandel-, fiets- en
flaneerzone voor de bewoners.
Het tweede deel van het project is de Scheldekop zelf. Dit wordt een zone voor wonen,
kantoren en publieke en recreatieve voorzieningen. Om de fietsroutes met de buitengebieden
te garanderen, komt er een nieuwe voetgangers- en fietsers-ophaalbrug ter hoogte van de
passantenhaven. Momenteel zijn alle oude fabriekspanden gesloopt en kunnen de bouwwerken
van start gaan.
Meer info over stadsvernieuwingsprojecten in Oudenaarde >>
STEDEN AAN DE LEIE
Project Seine-Schelde: aanleiding tot stadsvernieuwing
In het kader van het project Seine-Schelde dat een volwaardige scheepvaartverbinding
wil creëren tussen Parijs aan de Seine en het noordelijk gelegen Scheldebekken
en waarvoor het traject in Vlaanderen vooral via de Leie en de Ringvaart rond Gent naar
het Kanaal Gent-Terneuzen loopt, worden in Vlaanderen tal van werken uitgevoerd. Waar nodig
wordt de Leie verdiept, bruggen worden verhoogd, er komen nieuwe stuwen en sluizen,
passeerstroken enz. Tegelijk wordt de herinrichting aangegrepen om het water in de betrokken
steden terug dichter bij de mensen te brengen. Een greep uit wat er voor een aantal
Leiesteden op vlak van stadsvernieuwing veranderde of zal veranderen!
Meer info over het Seine-Scheldeproject vindt u
hier.
|
Ontwerp Meense Groenvallei ©Leiedal
|
|
Ontwerp van de nieuwe brug in Wervik
|
MENEN
In Menen is er een inrichtingsplan voor het Landschapspark Meense groenvallei.
De Meense Groenvallei begint in het hart van Menen en loopt verder door in
agrarisch gebied tot in Lauwe. Het omvat dus zowel de stedelijke omgeving, als het
natuurgebiedje De Poel, het slibdepot, de oude Leiearm, de open ruimte ter hoogte van
de Barakken, het Diefhondbous en de oude Leiearm de Notelaer. De natuurlijke en
landschappelijke waarden zullen er versterkt wordt, maar ook de recreatieve
toegankelijkheid verhoogd. Eén van de uitgangspunten is de bedding van de
vroegere natuurlijke Leie landschappelijk weer 'tot leven te wekken'. De afwerking
van het Diefhondbos staat als eerste deelgebied op het programma. Maar Menen
wil in de toekomst ook werk gaan maken van een kwalitatieve aanpak van de
stedelijke Leieboorden.
WERVIK
In Wervik wordt de brug vernieuwd. Het jaagpad langs de Leie wordt een aangename
wandelboulevard. Ook de oevers aan Franse zijde worden aangepast met onder andere
ook een wandelboulevard en een aanlegsteiger voor plezierbootjes.
De eigenlijke Leiewerken verlopen in drie fases. Eerst is de Vlaamse kant aan de beurt,
nadien volgt het Franse gedeelte. Tot slot wordt de nieuwe brug gebouwd.
KORTRIJK
Sinds enkele jaren zijn in Kortrijk werken aan de gang die moeten zorgen voor
de rechttrekking en verbreding van de Leie. De impact van deze Leiewerken
op het stadsbeeld is niet te onderschatten.
Zo zullen niet minder dan zeven nieuwe bruggen over de Leie gebouwd worden.
Intussen zijn er reeds vijf gerealiseerd. Nu het stof stilaan gaat liggen, wordt
duidelijk welke enorme ontwikkelingsmogelijkheden langsheen de Leie ontstaan.
De stad Kortrijk wil een mix van stedelijke functies mogelijk maken langs het
water, met aandacht voor beeldkwaliteit.
Maak kennis met het nieuwe stadssilhouet met groenaanleg, een hernieuwd park met
Skatebowl, heraangelegde kaaien met promenades,...
en meer over de stadsprojecten in ontwikkeling >>
|
Ontwerp Harelbeke
|
HARELBEKE
In Harelbeke krijgt de Leie weer een centrale plaats in het stadsbeeld.
Het stadsvernieuwingsproject h∩&aqua is voor de stad het belangrijkste
project in de voorbije en komende decennia. Naast de werken in het kader van
het project Seine-Schelde wordt de Twee-Bruggenstraat volledig heraangelegd en
komt er een fiets- en voetgangersbrug naar het Moleneiland. Het Moleneiland
zelf wordt omgevormd tot een groenzone met een vistrap en een wandelpad met
voetgangerspasserelle over de vistrap. De Vrijdomkaai wordt heraangelegd om
een samenhangend geheel te vormen met het Marktplein.
De werkzaamheden werden in september 2013 uitvoerig voorgesteld aan de inwoners
van Harelbeke in een Informatiekrant. U kan deze krant
hier downloaden.
Meer info op
www.harelbeke.be/haqua of
www.harelbeke.be/stadsvernieuwing
|
De Onze Lieve-Vrouwkerk in Deinze
|
DEINZE
Om de Leie opnieuw zichtbaar te maken in het stadscentrum zijn al een deel
van de kade en het Sint-Poppoplein heraangelegd. De nieuwe inrichting verbindt
het plein terug duidelijker met de Onze-Lieve-Vrouwekerk en de Leie.
Het Rheinbachplein krijgt een kademuur en een wandelpromenade met veel groen.
Om op het plein meer ruimte te creëren worden de oevers verticaal gemaakt
en komt er geen aanmeersteiger.
Vanaf 2017 zullen de eerste realisaties van het stadsvernieuwingsproject
'Stedelijk wonen aan de Leie II' zichtbaar zijn. Ook voor de voor de omgeving
van de Brielpoort zijn er plannen.
Meer info over stadsvernieuwing in Deinze leest u
hier.
DENDERSTEDEN
|
Nieuwe aanleg van het Sint-Annaplein in Aalst
|
Nu de Dender al een 10-tal jaar geen stinkende rivier meer is, beschouwt elk
van de Dendersteden de aanwezigheid van water als een grote troef voor verhoogde
stedelijke attractiviteit. Op meerdere plaatsen werden door de waterwegbeheerder
in samenwerking met de gemeenten de waterkanten in de stad grondig vernieuwd,
op andere plaatsen werden nieuwe fiets- en voetgangersbruggen aangelegd.
Bv. in Geraardsbergen (vernieuwing van de kaaien),
Ninove (brug 't Oeversteksken en omgeving stadspark),
Denderleeuw (Schiptrekkersbrug), Aalst
(project Stationsomgeving Aalst) en Dendermonde
(project 'De Dender loopt'). Deze projecten tonen al mooie resultaten,
staan nog in de steigers of wachten op nog verdere concretisering,
met als doel de Dender beter te integreren in het stadsweefsel.
Meer info voor stadsvernieuwing in de Dendersteden >>
|
|
|
|
|
De Oude Dender in Dendermonde |
|
De Vlasmarktbrug in Dendermonde |
|
Voetgangersbrug 't Oeverstekse in Ninove |
|
Mercedes Van Volcem vindt dat er meer watersporten in de reien moeten
worden georganiseerd.'Dat gebeurt al in steden als Brussel, Mechelen
en Kortrijk', zegt ze © Michel Vanneuville
|
BRUGGE
De historische binnenstad van Brugge staat wereldwijd bekend als
het 'Venetië van het Noorden'. Men zegt wel eens dat je deze
stad van steen en water niet écht hebt bezocht als je geen
boottochtje op de beroemde reien hebt gemaakt. Deze reitjes of
grachten zijn meestal onderdelen van de oorspronkelijke rivier 'de Reie'
en haar bijriviertjes. De rivier, die in de Middeleeuwen werd gekanaliseerd,
kwam de stad binnen langs het Minnewater. Het Minnewater was vroeger
de aanlegplaats voor de barges of trekschuiten die een regelmatige
verbinding tussen Brugge en Gent garandeerden. Vandaag is het de
romantische plek bij uitstek.
Het Brugse waternet heeft in de loop van de geschiedenis vele veranderingen
ondergaan. Het meest ingrijpend waren de dempingen: de gracht werd dichtgegooid
en in de plaats kwam er een straat of huizenrij. Een mooi voorbeeld
daarvan is de Kraanrei, die van het Jan Van Eyckplein naar de Markt liep.
Waar nu het Postkantoor en het Provinciaal Hof staan, liep vroeger de
Kraanrei tot aan de Waterhalle. Hier konden, tot in de 16de eeuw, kleinere
schepen hun goederen laden en lossen. In tegenstelling tot de Kraanrei
bleven de meeste andere grachten gelukkig gespaard van demping. Dat had
vooral te maken met... de armoede van Brugge in de 19de eeuw.
Toch waren de reien vroeger lang niet zo romantisch en pittoresk als nu.
Nauwelijks 30 jaar geleden verspreidden de reien 's zomers in de
binnenstad een ondraaglijke stank. Ze deden namelijk dienst als open
riolen. In de jaren 70 is men dan begonnen met het saneren van de grachten.
Ingekokerde en toegeslibde delen van de reien werden met groot materiaal
uitgezogen en gereinigd. Het water in de grachten is nu ongeveer 2 meter
diep en er zijn 43 bruggen.
Behalve zwemmen in de reien ook terrassen en stadsstrand?
Dat de reien exclusief vaarwater zijn voor de toeristische bootjes
en dat het stadswater voor de inwoners vooral 'bruggenmiserie' betekent,
daar komt binnenkort wellicht verandering in. Stemmen gaan op dat
Brugge zijn stadswater nog beter kan benutten.
Het stadsbestuur heeft de intentie om in de zomer van 2014 zwemmen
in de reien mogelijk te maken. Daarmee zou het tegemoetkomen aan een
vraag van de jeugdraad. 'Maar het zwemmen zou wel worden beperkt in
tijd en in ruimte. Er zou ook steeds een redder aanwezig moeten zijn.
Eerst moeten er nog enkele onderzoeken gebeuren. Over de waterkwaliteit,
bijvoorbeeld.' zegt schepen van Sport Annick Lambrecht (SP.A).
Gemeenteraadslid Mercedes van Volcem (Open VLD) vindt dat het niet bij
dat ene initiatief mag blijven en dat Brugge zijn stadswater beter moet
benutten. 'Brugge moet voor zijn inwoners de kaart van het water trekken',
zegt ze. Zo vindt ze dat het mogelijk moet zijn om, waar het breed genoeg
is, houten steigers aan te leggen op de reien. Restaurants kunnen daar
dan een terras uitbaten. 'Ook een evenementenstrand op het Kanaaleiland
moet haalbaar zijn', zegt Van Volcem.
Bron: Brugge kan stadswater nog beter benutten (De Standaard, 27/07/2013, Koen Theuns)
VILVOORDE WATERSITE
|
Een fiets- en voetgangersbrug over het Zeekanaal
Brussel-Willebroek zal Vilvoorde Watersite met het park Drie Fonteinen verbinden.
|
Watersite is het ambitieuze geïntegreerde reconversie- en
ontwikkelingsproject van de grote, verouderde industriële zone -
ongeveer 100 ha groot - tussen het Zeekanaal en de Schaarbeeklei
en tussen de grens met Brussel en het stadscentrum van Vilvoorde. De
verouderde bedrijvenzone ondergaat een volledige metamorfose met
aandacht voor werken, wonen, recreatie en zorg voor het landschap.
Watersite brengt de stad aan het kanaal en het landschap verder in de stad.
Meer info op
www.vilvoorde.be en
www.wenz.be
|
©Stad Lier
|
LIER
Sinds de heraanleg van de Grote Markt in Lier lopen brede voetpaden door
van de Grote Markt tot aan de Vismarkt en het Felix Timmermansplein aan de Nete.
Op het Felix Timmermansplein werden de kaaimuren verlaagd om de relatie met
de Nete te herstellen. De verlaagde kade laat een betere beleving toe van
de Binnennete. Het water is dan ook letterlijk en figuurlijk goed bereikbaar.
Op de Grote Markt zelf versterken vijf waterpartijen/fonteinen het contact
met het water. Ze verbinden het plein rond het stadhuis met de Nete.
Meer info vindt u
hier.
LEUVEN
|
Zicht op het Klaverpark: de Dijle opnieuw in
open lucht ©VMM.
|
Waterlopen weer zichtbaar in Leuven
Her en der krijgt de Dijle opnieuw een prominente plaats in het Leuvense
stadsbeeld. Waar mogelijk wordt ze opnieuw opengelegd.
In 2011 werden de Dijleterrassen aan de Dirk Boutslaan ingehuldigd.
Het Dijlepad, een voet- en fietspad door Leuven, krijgt met elk nieuw
project verder vormt en versterkt de band van de Leuvenaar met de Dijle.
Ook de Voer wordt binnenkort voor het eerst weer zichtbaar in Leuven.
Door de heraanleg van de Kapucijnenvoer zal de waterloop over enkele
honderden meters opnieuw in open bedding kunnen stromen.
De Vaartkom in herontwikkeling
De Vaartkom is een bijzondere plek in Leuven. De oude industriële site
rondom de Vaart en de Dijle evolueert volop. Ze groeit uit tot een stijlvolle,
levendige en groene stadswijk boordevol creativiteit en sociale interactie.
De kwaliteitsvolle mix van wonen, werken en vrijetijdsbeleving aan het
water voegt met zijn grootstedelijke allures een nieuwe dynamiek toe
aan het stadscentrum.
Info over de stadsvernieuwingsprojecten in Leuven vindt u
hier.
|
|
|
|
|
Beeld van de nieuwe Kapucijnenvoer |
|
De Vaartkom |
|
Nieuwe aanleg voor de Dijle - met Dijlepad -
nabij de Vaartkom ©Ertzberg |
|
Het Dijlepad: wandelen op het water
|
|
De nieuwe Melaan
|
MECHELEN
Mechelen herleeft, en nu ook langs zijn levensader de Dijle en langs enkele
typisch Mechelse vlietjes. Water bracht ooit welvaart aan de stad. Gedurende
de laatste twee decennia werden verschillende vernieuwingsinitiatieven tot
een goed einde gebracht: restauratie van gebouwen en monumenten, renovatiewerken
aan straten en pleinen, aanleg van ondergrondse parkings, herinrichting van de
musea en ombouw van de oude Lamot-brouwerij tot een cultureel complex met een
Erfgoedcentrum. Spectaculair zijn de aanleg van een vlottend wandelpad op de Dijle
in de binnenstad en het terug openleggen van enkele vlieten, zoals de 'Nieuwe Melaan',
de 'Heergracht' en weldra ook de 'Koolvliet', de 'Gracht' en het 'Duivelsvlietje',
in het kader van het Europese project 'Water in Historic City Centers'. Bovendien
is op de IJzeren Leen een ondergrondse Vlietenkelder geopend, die kan bezocht
worden met een stadsgids.
In 2014-2015 gaat de stad i.s.m. de waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal
de Binnendijle aan de Zandpoortvest opnieuw openleggen om zo meer water in de
stad te brengen. Aan de Katholieke Hogeschool Mechelen komt een tuin aan het
water waar het aangenaam toeven is.
Meer foto's >>
Een reportage van RTV tijdens de activiteit 'Water in de stad - Mechelen:
Dijlestad & Vlietenkelder' >>
DIEST
Binnenkort stroomt de Demer terug zichtbaar door het centrum van Diest.
De Vlaamse Milieumaatschappij en het stadsbestuur van Diest werken samen
aan het openleggen van de rivier. De werken zijn volop aan de gang. Je kan
ze volgen op de
website van de stad.
Meer informatie over het project vind je ook op de
website van de VMM.
|
De Kanaalkom
|
|
De heraangelegde Oostkade met wandel- en fietspromenade
op de verlaagde kade geeft een indicatie van hoe de hele kade rondom de Kanaalkom er
tegen 2020 moet uitzien.
|
HASSELT
De Hasseltse Kanaalkom en haar omgeving wordt gekenmerkt door grootschalige -
leegstaande - bedrijfspanden. De ligging onmiddellijk aansluitend bij de
binnenstad biedt echter ongekende mogelijkheden om dit stadsdeel te herwaarderen
tot een hedendaagse en leefbare binnenstedelijke omgeving. Met het water als
bindmiddel, wordt een aaneenschakeling van activiteiten mogelijk waarbij de
auto thuis mag blijven: wonen, winkelen, recreatie en werken.
Door het water te integreren in het project, door het water tot aan de woningen
te laten reiken, zal een heuse Blauwe Boulevard ontstaan naar analogie met de
Groene Boulevard rond de stadskern. Beide 'boulevards' zullen elkaar raken aan
de kop van de kanaalkom. Het terugbrengen van het water in de stad is een
essentieel deel van de stadsherwaardering. Het zichtbaar maken van de Demer,
met de aanleg van het Demerpark zal bijdragen in het totaalpakket van de
ontwikkelingen in dit stadsdeel. Het verweven van het voormalig industriegebied
met het bestaande stadsweefsel vrijwaart bovendien, andere meer ecologisch
waardevolle gebieden en open ruimte van verstedelijking.
Ook mobiliteit vormt een belangrijk aspect binnen deze stedelijke ontwikkeling.
Het tracé van de light rail zal het project aandoen en zal geïntegreerd
worden. De 'zwakke weggebruikers' zullen een sterke positie verwerven in
het project. Een stedelijke brug zal de oost- en de westkade van het
kanaal verbinden. Ze vormt een scharniermoment omdat daar het stedelijk
deel van het project zal overgaan in een meer landschappelijk deel.
Meer foto's in het beeldverslag van de activiteit
'Water in de stad - Hasselt: Reconversie kanaalkom' >>
Meer gedetailleerde info over het project >>
|
VMM maakt de Jeker twee kilometer langer. © Jos Roeffaers
|
|
De Beek in Nerem
|
|
Plan van het Pliniuspark
|
TONGEREN AAN DE JEKER
In Tongeren herstelde de Vlaamse Milieumaatschappij de oude Jekerarm en de
meanders langs de Blaarmolen. De vroeger sterk vervuilde Jeker werd er 2 km
langer door en het natuurgebied de Kevie heeft er opnieuw een natte vallei.
De omgeving kreeg haar mooie natuurlijke uitstraling terug. Wandelaars zullen
de komende jaren de natuur in de Kevie zien herleven.
De provincie Limburg haalt de Beek in Vrerem-Nerem terug boven de grond waardoor
wateroverlast vermeden wordt en richtte deze waterloop in Nerem opnieuw in. Door
die werken is de Beek opnieuw sterk aanwezig in de dorpskernen. De werken gingen
gepaard met belangrijke rioleringswerken van Aquafin.
Meer info >>
Voor het project in Nerem kan u ook
hier kijken.
Pliniuspark
De Pliniussite in Tongeren wordt ontwikkeld tot een stadspark in harmonie met
het karakter van de omgeving: aan de ene kant het historische stadscentrum,
aan de andere kant het Haspengouwse landschap. Water wordt het centrale element.
De Pliniusbron krijgt een speciale plaats en de Fonteinbeek wordt opnieuw opengelegd.
De plannen zijn voorgesteld aan de bevolking en kan u
hier bekijken.
Meer info vindt u ook
hier.
Meer info over de stadsvernieuwings-projecten in Tongeren >>
BILZEN
De stad Bilzen heeft samen met de provincie Limburg de doortocht van de Demer
in het stadscentrum heringericht. Aanleiding voor de herinrichting waren de zware
overstromingen van 1998, maar er werd met veel aspecten rekening gehouden:
de overstromingsproblematiek, het herwaarderen van het cultuurhistorisch erfgoed,
vismigratie, 'ruimte voor water' met positieve impact op de woon- en werkomgeving,
de ontwikkeling van toerisme, de scheiding van afvalwater en regenwater...
De waterloop en omgeving bieden nu een absolute meerwaarde voor de Bilzenaren
en de talrijke bezoekers van de Demerstad.
|
|
|
Doortocht Demer in Bilzen ©Peter Maris |
|
Aanleg vistrap op de Demer in Bilzen ©Peter Maris |
|