Nummer 86 - september 2017
Terug

De Vlaamse havens en de havenbedrijven in de spotlights



Op zondag 17 september is het de vijfde Vlaamse Havendag. Jong en oud kunnen die dag een blik werpen achter de schermen van de Vlaamse havens Antwerpen, Gent, Oostende en Zeebrugge. In samenwerking met de Vlaamse overheid zetten heel wat bedrijven hun deuren open voor het grote publiek.

De havens bruisen van activiteit en elke haven heeft zijn specialiteit, wat hen alle vier uniek en complementair maakt.

ANTWERPEN
De haven van Antwerpen is een wereldhaven - de nummer 2 in Europa - en de economische motor van Vlaanderen en België. De jongste jaren kende de haven een forse groei, waarbij onder meer het aandeel van vloeibare bulk en containers flink de hoogte in ging. De groei van het containertransport heeft een grote impact op de koers die de haven vaart en de beslissingen die ze neemt. Tijdens de Vlaamse Havendag kan je o.a. een bezoek brengen aan de havenbedrijven DP World, MPET, Van Moer en Zuidnatie-Becomar, waar je van alles leert over het containertransport.

In 2017 is het vijftig jaar geleden dat het eerste echte containerschip de haven van Antwerpen aanliep. De Atlantic Span bracht toen 700 containers mee.
Vandaag heeft de containerreus Madrid Maersk meer dan 20.000 containers aan boord. De uitvinding van de container heeft een enorme invloed gehad op de haven en op de wereldhandel.















GENT

Het Gentse havengebied ligt ten noorden van de stad en verschaft werk aan 64.000 mensen in een driehonderdtal bedrijven. In 2016 verzette de Gentse haven 51 miljoen ton aan goederen.
Niet alleen heel wat grondstoffen passeren er elk jaar de revue, ook goederen die we kennen uit het dagelijks leven zoals auto’s, fruitsap, graan, strooizout ...

Eind 2017 gaat de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen van start. De Nieuwe Sluis komt in het sluizencomplex bij Terneuzen, dé toegangspoort tot de havens van Terneuzen en Gent, en zorgt voor een scheepvaartverbinding tussen Nederland, België en Frankrijk.
De sluis moet kansen bieden voor de binnenvaart, omdat er een betere toegang en vlottere doorstroming ontstaat vanaf de Westerschelde naar het Kanaal Gent-Terneuzen en verder. Zelfs grote zeeschepen vinden straks gemakkelijk hun weg naar de havens in het achterland. Tegelijk is het ook de bedoeling dat de regionale economie er wel bij vaart, want de nieuwe sluis kan zorgen voor nieuwe economische activiteiten in zowel de Zeeuwse als de Vlaamse regio.

Tijdens de Havendag is de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (de VNSC) aan het Kluizendok om je over het project te informeren.



























OOSTENDE

Sinds enkele jaren is 'blauwe groei' een speerpunt binnen de ontwikkeling van de haven van Oostende. ‘Blauwe groei’ staat voor duurzame ontginning en ontwikkeling op zee. De term maakt duidelijk dat de Noordzee een aanjager kan zijn voor de Vlaamse economie.

De haven van Oostende opent voor de vijfde editie van de Vlaamse Havendag de deuren van de offshore windterminal van REBO (Renewable Energy Base Oostende).

Vanuit de onthaalsite maak je er kennis met de verschillende ontwikkelingen in blauwe groei. De offshore windactiviteiten vormen de hoofdmoot, maar er is nog meer te ontdekken. Op de REBO-terminal in de voorhaven van Oostende gebeurt momenteel het onderhoud van vier operationele Belgische windmolenparken: C-Power, Belwind, Northwind en Nobelwind. Grote installatieschepen zoals Thor en Vole au Vent opereren op regelmatige basis vanuit Oostende. Maar ook heel wat onderhoudsschepen varen dagelijks voor kleinere onderhoudswerken naar de windmolenparken.


ZEEBRUGGE
Zeebrugge is een jonge haven met een moderne infrastructuur. De totale goederenoverslag steeg van 14 miljoen ton in 1985 tot een volume van bijna 38 miljoen ton vandaag. De haven is dan ook een belangrijke Europese speler. De roll-on-roll-off-trafiek en het containerverkeer alleen al maken meer dan drie vierde van de totale Zeebrugse goederenoverslag uit. Het merendeel van de ladingen verlaat de haven per vrachtwagen. Toch neemt het aandeel van het spoor toe. Heel wat goederen komen ook aan per schip om opnieuw per schip te vertrekken (zee- en binnenschepen).

Zeebrugge is ook een cruciaal knooppunt voor onze energievoorziening, met drie aardgasterminals en tientallen windturbines.

In de marge van de Vlaamse Havendag kan je nog aan tal van andere activiteiten deelnemen. Bij wijze van voorbeeld:

  • In Oostende kan je het onderzoeksschip Simon Stevin bezoeken. Aan boord van de Simon Stevin houden wetenschappers zich bezig met zeewetenschappelijk onderzoek. Het schip beantwoordt aan de noden van de verschillende mariene onderzoeksdisciplines en is uitgerust met hoogtechnologische apparatuur. De uitleg is praktisch en ook voor kinderen toegankelijk.
  • Natuurpunt Waasland wil licht laten schijnen op de natuur in havengebied en biedt geleide natuurwandelingen in het Rietveld Kallo en het Groot Rietveld aan. In het Rietveld Kallo staan telescopen opgesteld om naar watervogels te kijken. Wat er zoal in een visfuik belandt, ontdek je in het Groot Rietveld. Wie wil, kan de natuurgebieden ook op eigen houtje (via de wandelpaden en zonder hond) verkennen.

Meer info over de Havendag, de open bedrijven en de activiteiten vind je op www.vlaamsehavendag.be. Voor sommige bedrijfsbezoeken moet je vooraf inschrijven en worden enkel geregistreerde bezoekers toegelaten.

Terug

De Milieuboot vzw - De Gheeststraat 16 - 9300 Aalst - tel. 053 72 94 20
- www.milieuboot.be - Uitschrijven